Mini logo

Internet-selain ei ole tuettu.

Internet-selaimesi ei ole tuettu tai se on vanhentunut. Voit parantaa sivuston käyttökokemusta päivittämällä seilamesi.

Päivitä selaimesi
Varaa koeajo

Sähköauton ja ladattavan hybridin lataaminen.

Sähköauto tai ladattava hybridi ladataan yksinkertaisesti latauslaitteella – joko kotona tai latausasemilla eri puolilla Suomea tai maailmaa. Lataustehon maksimoimiseksi on syytä huomioida muutama asia:

  • Pysäköi auto mieluiten sisätiloihin kylmällä ilmalla. Kylmän akun toimintamatka on lyhyempi ja akun lataaminen kestää kauemmin.
  • Lataa mahdollisimman lähellä lähtöaikaa, jotta akku on lämmin lähtiessäsi.
  • Jos mahdollista, esilämmitä autoa, kun se on kytkettynä latauslähteeseen.

Kotona lataaminen

Sähköauton lataamiseen kotona suositellaan latauslaitetta, jotta lataaminen olisi turvallista ja akun suorituskyky mahdollisimman hyvä. Tukes neuvoo välttämään sähköauton tai ladattavan hybridin lataamista jatkuvasti tavallisesta seinäpistokkeesta ylikuumenemisvaaran vuoksi.

Lataaminen kotona latauslaitteella.

Latauslaite on tehokkain tapa ladata sähköautoa tai ladattavaa hybridiä, koska se sallii suuremman virran voimakkuuden kuin tavallinen pistorasia, joten auton lataaminen sujuu nopeammin. Vältät näin myös pääsulakkeen ylikuormittumisen, joten lataaminen on turvallista.

Lataaminen kotona seinäpistorasiasta.

Tukes ei suosittele säännöllistä lataamista seinä- tai lämmityspistorasioista, koska niitä ei ole mukautettu sähköautojen latausta varten, eivätkä ne siksi kestä jatkuvaa korkeaa kuormitusta kovinkaan pitkään. Jos kiinteistössä on vanhoja tai virheellisiä liitäntöjä, korkea kuormitus voi aiheuttaa ylikuumenemista, joka voi puolestaan johtaa tulipalon syttymiseen. Jatkojohdon käyttämisessä on vaarana, että sulake ei suojaa oikealla tavalla, ja jatkojohto voi vaurioitua maahan joutuessaan.

Latausasemalla lataaminen

Kun olet tien päällä, voit ladata sähköautoasi tai ladattavaa hybridiäsi jollakin niistä monista latausasemista, joita löytyy joka puolelta maatamme ja maailmaa. Joillakin latausasemilla on kiinteät kaapelit, mutta voit myös käyttää omaa kaapeliasi. MINIsi ottaa vastaan 50 kW:n lataustehon.

MINIn latauskaapeli latausasemia varten kuuluu kaikkiin varustetasoihin.

Lataaminen MINI Chargingin avulla.

MINI Charging latauspalvelu tarjoaa sinulle pääsyn maailman suurimpiin kuuluvaan latausverkostoon – yli 210 000 latausasemalle eri puolilla maailmaa. Kun ostat auton, saat MINI Charging kortin jälleenmyyjältäsi. Jos sinulla on jo sähkökäyttöinen MINI, voit tilata kortin osoitteesta mini-charging.com tai noutaa sen lähimmältä MINI-jälleenmyyjältä.

Latauskaapeli.

MINI Electricin mukana tulee vakiona kaksi latauskaapelia. Toinen kaapeli (Mode 2) käyttää vakiovirtaa, joten sitä voi käyttää yksittäisiin latauksiin tavallisista kotipistorasioista. Älä kuitenkaan koskaan lataa autoa kotipistorasiasta ennen kuin valtuutettu sähköasentaja on varmistanut pistorasian sopivuuden. Toinen latauskaapeli (Mode 3) on suunniteltu niin, että se toimii latauslaitteessa tai julkisella latausasemalla.

Jarrutusenergian talteenoton avulla lataaminen.

Sähköinen liikkuvuus voi sekä vaikuttaa positiivisesti lompakkoosi että olla hyödyksi ympäristölle – oikein toimittaessa. Sähköinen MINIsi muuntaa jarrutusenergian sähköksi käyttämällä moottoria generaattorina ja lataamalla akkua hieman aina jarruttaessasi. Tehokasta energiankierrätystä!

Katso, miten lataat sähkökäyttöistä MINIäsi jarruttamalla!

Tavallisia kysymyksiä ja vastauksia sähköauton ja ladattavan hybridin lataamiseen liittyen

  • Kuinka kauan sähköauton tai ladattavan hybridin lataaminen kestää?

    Sähköautojen ja ladattavien hybridien latausaika vaihtelee autosta toiseen, mutta siihen vaikuttavat eniten akun koko (kWh) ja sen vastaanottama latausteho (kW). Kilowattitunnit (kWh) kertovat, kuinka paljon energiaa akku pystyy varastoimaan ja kilowatit (kW) kertovat lataustehon ja nopeuden eli kuinka nopeasti akku latautuu.

  • Kuinka usein sähköautoa tai ladattavaa hybridiä pitää ladata?

    Sähköauton tai ladattavan hybridin lataustarve riippuu siitä, kuinka usein ja kuinka pitkiä matkoja ajat sekä ajotyylistäsi. Yleisesti ottaen MINIn toimintamatka on 234 kilometriä. Jos siis ajat noin 40 kilometriä päivässä, autoa on ladattava viiden päivän välein. Voit ajaa MINI Countryman plug-in-hybridillä jopa 52 kilometriä sähköllä seuraavaan lataukseen asti ennen kuin polttomoottori käynnistyy.

  • Kuinka paljon sähköauton tai ladattavan hybridin lataaminen kotona maksaa?

    Sähköauton tai ladattavan hybridin kotilatauksen tarkat kustannukset riippuvat sähkösopimuksestasi, asuinpaikastasi ja ajankohdasta. Voit laskea summittaiset kilometrikohtaiset kulut näin:
    Hinta kilometriä kohden = akkukapasiteetti (kWh) x hinta/kWh / kuinka monta kilometriä voit ajaa pelkästään sähköllä.

  • Voinko ladata autoa tavallisesta pistorasiasta?

    Autoa voi ladata tavallisesta pistorasiasta, mutta suositus on, että lataat sähköautoasi tai ladattavaa hybridiäsi latauslaitteella, esim. MINI Wallboxilla. Tukes neuvoo myös välttämään auton lataamista säännöllisesti tavallisesta seinä- tai lämmityspistorasiasta, koska vanhat tai virheelliset liitännät tai kaapelin haaroitukset voivat kuormitettuina ylikuumeta, mistä voi seurata tulipalo. Lue asiasta lisää Tukesin sivuilta täältä.

  • Miten asennan latauslaitteen kotiin?

    Latauslaitteen asentamiseen kotiin suositellaan käyttämään valtuutettua sähköasentajaa.

  • Täytyykö akku ladata joka kerta täyteen?

    Ei, voit keskeyttää latauksen milloin tahansa ja lähteä ajamaan.

  • Mitä tapahtuu, kun akku on ladattu täyteen?

    Aivan kuten matkapuhelinta ladattaessa, myös sähköisessä autossa lataus päättyy, kun akku on ladattu täyteen.

  • Miten sähköauto tai ladattava hybridi osaa ladata itseään?

    Sähköautot ja ladattavat hybridit / plug-in-hybridit lataavat itseään ottamalla talteen sitä energiaa, joka tavallisesti menee hukkaan autoa jarruttaessasi. Kun jarrutat tai ajat, sähkömoottori muuntaa ajoneuvon kineettistä energiaa sähköenergiaksi. Sähköenergia varastoidaan korkeajänniteakkuun ja sitä käytetään sähkömoottorin pyörittämiseen.