Saavutettavuusseloste.

Oy BMW Suomi Ab (jäljempänä ”MINI”) pyrkii suunnittelemaan verkkosivunsa siten, että ne ovat mahdollisimman monen käyttäjän käytettävissä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain 306/2019 (LDPT) säännösten mukaisesti. Tämä saavutettavuusseloste koskee www.mini.fi -sivuston tarjontaa.

Erityisesti LDPT velvoittaa palveluntarjoajia muun muassa suunnittelemaan sähköisen kaupankäynnin palvelut siten, että ne ovat vammaisten henkilöiden saavutettavissa ja käytettävissä tavanomaisella tavalla, ilman erityisiä vaikeuksia ja periaatteessa ilman ulkopuolista apua. Näitä vaatimuksia on täsmennetty tarkemmin LDPT:ssä sekä eräiden digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimuksista annetussa valtioneuvoston asetuksessa 179/2023, joiden on edistettävä digitaalisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta sekä sisällön saavutettavuutta ja parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluja yhdenvertaisesti. Teknisten vaatimusten lisäksi säädökset velvoittavat palveluntarjoajia asettamaan tietyt tiedot saataville saavutettavassa muodossa.

Palvelun yleiskuvaus sekä palvelun käytön ymmärtämiseen tarvittavat kuvaukset ja selitykset.

MINI tarjoaa verkkosivustollaan useita verkkokauppapalveluita (jatkossa palvelut), joiden avulla asiakkaat voivat ostaa tuotteita ja palveluita verkossa. Saatavilla olevat palvelut on kuvattu alla.

Verkkosisältö, joka ei kuulu kuvattuihin palveluihin, ei välttämättä ole (vielä) täysin saavutettavaa.

Ajoneuvojen tilaaminen verkossa.

Ajoneuvon tilaaminen verkossa alkaa MINI-verkkosivuston etusivulta. Ajoneuvojen tilaamiseen on saatavuudesta riippuen tarjolla erilaisia vaihtoehtoja:

  • Osto
    Asiakkaat voivat ostaa ajoneuvoja MINIltä ja MINI Partnereilta verkossa verkkosivuston kautta, jolloin MINI Partneri toimittaa ajoneuvon asiakkaalle.

  • MINI-Leasing*
    Asiakas voi hankkia MINI ajoneuvon käyttöönsä MINI Leasingilla. Kilometripohjaisen leasing-sopimuksen tapauksessa asiakas saa ajoneuvon käyttöönsä maksamalla kiinteän kuukausierän. Kuukausierän suuruuteen vaikuttavat sekä ajoneuvon hinta että sovitut kilometrit ja leasingkausi. Leasingkausi on yleensä 24–48 kuukautta. Leasingsopimus sisältää ajoneuvon normaalista kulumisesta aiheutuvat huollot ja korjaukset sisältäen renkaat (kesä/talvi). Sopimukseen on mahdollista lisätä MINI Vakuutus.

    Sopimuksen alkaessa voidaan maksaa kertaluontoinenleasing-maksu, joka pienentää kuukausierää. Palveluntarjoaja* voi vaatia vakuuksia, esimerkiksi takauksen tai vakuustalletuksen. Leasingyhtiö on ajoneuvon omistaja ja asiakas ajoneuvon käyttäjä. Leasingjakson aikana asiakas vastaa, että ajoneuvossa on leasingyhtiön vaatimat vakuutukset ja suorittaa tarvittavat huollot ja korjaukset valtuutetuilla MINI Partnereilla.

    Leasingsopimus on kiinteä sopimuskauden ajan. Sopimuksen ennen aikaisesta päättämisestä peritään sopimuksen mukainen kulu.

    Sopimuskauden päättyessä ajoneuvo on palautettava sen iän mukaisessa kunnossa, ja ajettujen kilometrien on oltava sopimuksen mukaisissa rajoissa. Ajoneuvossa ei saa olla vaurioita tai vikoja, ja sen on oltava ajokunnossa ja turvallinen käyttää. Tavallisia kulumajälkiä ei pidetä vaurioina. Mahdolliset kilometrirajan ylitykset tai alitukset sekä mahdolliset arvonalentumat tarkistetaan lopputarkastuksessa. Tästä voi syntyä lisäkustannuksia asiakkaalle.
  • MINI-Rahoitus**
    Asiakas voi hankkia MINI ajoneuvon osamaksurahoituksella. Asiakas maksaa lainanantajalle kuukausittaisen erän, joka sisältää lyhennyksen, koron ja kulut. Korko on kiinteä koko sopimusajan.

  • Asiakastuki
    Asiakkaat voivat pyytää tukea MINI Partnereilta antamalla yhteystietonsa.

  • Vaihto
    Asiakkaat voivat kertoa, ovatko he kiinnostuneita vaihtamaan ajoneuvon osallistuvien vaihtoautokumppaneiden kautta. Antamalla yhteystietonsa sekä ajoneuvonsa tiedot he voivat saada ei-sitovan arvion ajoneuvostaan.

    Näiden vaihtoehtojen käyttöön on useita tapoja:

        1. Uusien ja nuorten käytettyjen ajoneuvojen haku tai käytettyjen ajoneuvojen haku. Asiakkaat voivat hakea uusia ja nuoria käytettyjä autoja tai käytettyjä autoja tietyillä hakuehdoilla. Kun asiakas on valinnut ajoneuvon, hän voi ostaa tai liisata sen, hankkia sille rahoituksen tai pyytää neuvontaa, sen mukaan mitkä vaihtoehdoista ovat saatavilla. Asiakkaat voivat myös tarkastella vastaavia ajoneuvoja ja/tai lisätä ajoneuvon toivelistalleen.

        2. Ajoneuvon yksilöllinen konfigurointi konfiguraattorilla. Kun asiakas on valinnut perusajoneuvon, hän voi luoda tälle ajoneuvolle perustuvan yksilöllisen konfiguraation. Asiakkaat voivat ostaa tai
    liisata konfiguroidun ajoneuvon, hankkia sille rahoituksen tai pyytää neuvontaa. He voivat myös tallentaa konfiguraation, tarkastella yhteenvetoa sekä tarkastella konfiguroitua ajoneuvoa vastaavia autoja.

    Asiakkaat valitsevat oston, sen jälkeen, kun ajoneuvo on valittu ja viety kassalle.

    Leasingin tai ajoneuvorahoituksen tapauksessa asiakas ohjataan kassalla tekemään.

    Kassalla asiakkaat voivat kertoa, ovatko he kiinnostuneita ajoneuvon vaihtamisesta osallistuvien vaihtoautokumppaneiden kautta. Antamalla yhteystietonsa sekä ajoneuvonsa tiedot he voivat saada ei-sitovan arvion ajoneuvostaan.

    Ajoneuvon tilaamiseen tarvitaan MINI-käyttäjätili   (MINI ID).

    *MINI Leasing palvelun tuottaa Autoleasingyhtiö NF Fleet Oy. Luottopäätös ja kaskovakuutus vaaditaan

    **MINI Rahoituksen tuottaa Nordea Finance Oy Suomi. Luottopäätös ja kaskovakuutus rahoitusvakuutuksella vaaditaan

MINI Connected.

Asiakkaille tarjotaan ajoneuvojen digitaalisia palveluita MINI-verkkokaupan MINI Connected -osiossa. Asiakkaat voivat lisätä omistamalleen ajoneuvolle palveluita ja hankkia niitä verkosta. Tarjotut palvelut riippuvat asiakkaan ajoneuvosta ja voivat vaihdella. Palveluiden hankkimiseen tarvitaan MINI ID, ja ajoneuvo täytyy yhdistää MINI ID:hen.

Varusteet ja palvelut.

MINI-verkkokaupan varusteosiosta asiakkaat voivat löytää sopivia alkuperäisiä MINI-varusteita. Asiakkaat voivat etsiä ajoneuvojen varusteita eri tuoteryhmistä ja ostaa niitä verkossa.

Verkkosivujen uusien ja nuorten käytettyjen ajoneuvojen hausta tai konfiguraattorista voi ajoneuvojen lisäksi valita osia ja varusteita, saatavuudesta riippuen. Saatavuudesta riippuen asiakkaat voivat valita ajoneuvolleen myös palvelu- ja huoltopaketteja verkkosivujen uusien ja nuorten käytettyjen ajoneuvojen hausta tai konfiguraattorista.

Sähköinen huollonajanvaraus.

Asiakkaat voivat varata huoltoajan MINI-jälleenmyyjältä Huollon ajanvaraus kautta valitsemalla jo hankitulle ajoneuvolle halutut yksilölliset palvelut ja ajankohdan. Palveluiden hankkimiseen tarvitaan MINI ID, ja ajoneuvo täytyy yhdistää MINI ID:hen.

Koeaja.

Asiakkaat voivat varata koeajon halutun mallisarjan ajoneuvolle Varaa koeajo kautta. Asiakkaiden tarvitsee antaa yhteystietonsa ja valita haluttu päivämäärä ja aika sekä MINI-jälleenmyyjä, jonka luona he haluavat koeajolle. Koeajon varaamiseen tarvitaan MINI ID.

Saavutettavuusvaatimusten noudattaminen.

Oy BMW Suomi Ab pyrkii tekemään verkkosivustostaan monin tavoin saavutettavan ja valmistelemaan sitä apuvälineiden käyttöä varten. Tätä tarkoitusta varten verkkosivujen kehittämisessä noudatetaan eurooppalaisen standardin EN 301 549 teknisiä standardeja ja siinä viitatun Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:n (sekä 2.1:tä täydentävän 2.2:n) onnistumiskriteerejä vaatimustenmukaisuustasoilla A ja AA.Verkkosivuston asiaankuuluvilla alasivuilla on myös LDPT:n mukaisesti vaaditut tiedot saavutettavassa muodossa.

Suomen kansallinen valvontaviranomainen (LDPT 4 luku, 12 §) asiassa on 1.1.2025 alkaen Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom).

Vastaava markkinavalvontaviranomainen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Käyttäjä voi ottaa yhteyttä edellä mainittuun osoitteeseen ja esittää Traficomille selvityspyynnön tai valituksen.

Palaute ja yhteys.

Selosteen päivittäminen.

Tämä saavutettavuusseloste on viimeksi päivitetty 28.6.2025.