Mini logo

Internet-selain ei ole tuettu.

Internet-selaimesi ei ole tuettu tai se on vanhentunut. Voit parantaa sivuston käyttökokemusta päivittämällä seilamesi.

Päivitä selaimesi
Varaa koeajo

POLTTOAINEPULMA.

Vuosi oli 1957, ja Suezin kriisi oli kohottanut sodanjälkeisen Englannin polttoaineiden hinnat pilviin. Monelle tuli mieleen, oliko sen ajan kookkaiden ja bensasyöppöjen autojen omistamisessa enää järkeä.

AUTO JOKAISELLE.

Morris Companyn Sir Leonard Lord antoi parhaalle insinöörilleen Alec Issigonisille uuden haasteen: suunnitella ja rakentaa pieni, polttoainepihi auto neljälle aikuiselle, ja sen hinnan piti pysyä sopivana kansanautolle. Lopulta kävi niin, että haaste kaikkien toiveiden mahduttamisesta tiiviiseen muotoon innoitti historiallisiin innovaatioihin.

PYÖRÄN VOI KEKSIÄ UUDELLEEN.

Kaksi Issigonisin tärkeintä oivallusta syntyi tarpeesta saada lisätilaa ohjaamoon: renkaiden vieminen aivan auton kulmiin ja moottorin kääntäminen poikittain teki autosta vakaamman tiukoissa mutkissa ja avarsi lisää tilaa matkustajille. Samanlaista autoa ei oltu nähty aiemmin. Ensimmäisen Minin tultua kaduille vuonna 1959 ihmiset olivat hetken ymmällään.

KATUJEN KAIKUJA.

Ihmiset oivalsivat pian, että Mini oli enemmän kuin taas yksi uusi tavallinen auto. Ainutlaatuinen yhdistelmä klassista brittityyliä edullisessa, pienessä, hauskassa ja ketterässä muodossa nousi yksilöllisyyden ja spontaaniuden tunnusmerkiksi. Miniin tiivistyi koko 1960-luvun nuorekas ajan henki.

KULTTUURI-ILMIÖ.

Alkuperäisen Minin suosion erityispiirre oli sen kyky lumota ihmiset yli brittiyhteiskunnan luokkarajojen – modeista hipstereihin, maitokuskeista rocktähtiin ja kuninkaallisista kilpa-ajajiin. Minin rattiin istuessaan kuka tahansa pääsi nauttimaan tehokkuudesta, ajamisen hauskuudesta ja liikkumisen vapaudesta.

NAUTINTO AJAA.

Pian kävi ilmi, että Issigonisin uraauurtavat ratkaisut matkustamon suurentamiseksi tekivät samalla Ministä poikkeuksellisen suorituskykyisen auton. Kulmiin viedyt renkaat tekivät ajotuntumasta mikroautomaisen ja ohjauksesta ketterän. Poikittain sijoitetun moottorin paino oli eturenkaiden yllä varmistaen erinomaisen tasapainon ja pidon.

KILPA-AUTON SYNTYVUODET.

Pikkuruinen ja muutenkin vaatimaton ihmiskuljetin päätyi vuonna 1961 brittiläisen kilpa-autoilun legendan John Cooperin käsiin. Klassinen Mini Cooper 997 esiteltiin pian tehokkaampine moottoreineen sekä jarruineen ja muutamine virityksineen. Rallipolkujen paholainen oli saanut muotonsa.

JÄTTILÄISTEN KAATAJA.

Pian kävikin niin, että perinteinen Mini oli kilpa-autoilussa nopeampi ja kestävämpi kuin sen ajan suuremmat ja tehokkaammat mutta myös kömpelömmät sedan-mallit. Voittokorokkeelle noususta tuli lähes arkea, kun Mini keräsi lukemattomia kansainvälisiä voittoja – kuten kolme titteliä perinteikkäässä Monte Carlon rallissa vuosina 1964–1967.

YKSILÖLLISYYTTÄ.

Ajamisen iloa korostavien ominaisuuksien ohella Minin omistajat pitivät siitä, että auto edusti omistajaansa. Mini nosti yksilön esiin massasta ja oli aina odottamassa valmiina hauskanpitoon.

TYÖHEVONEN.

Eri puolille maailmaa myytiin vuoteen 1969 mennessä yli kaksi miljoonaa Miniä. Autosta tehtiin myös lava- ja farmariversiot, ja se oli aina yhtä luotettavia – niin rallipoluilla kuin arkiaskareissakin. Omistaja tiesi, että Minin ratissa kanssa kaikki sujui, ja samalla ohikulkijoiden kasvot kääntyivät hymyyn.

VUOSISADAN AUTO EUROOPASSA.

Pikakelaus vuoteen 1999: yli viisi miljoonaa klassista Miniä oli löytänyt kotitallin maailmalta, ja 130 johtavan autotoimittajan kansainvälinen paneeli antoi Minille tittelin European Car of the Century – vuosisadan eurooppalainen auto. Ainoastaan Fordin Model T keräsi enemmän ääniä maailmanlaajuisesta tittelistä äänestäessä.

EVOLUUTION SEURAAVA ASKEL.

Uuden MINIn konsepti esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1999 vain muutama päivä sen jälkeen, kun viimeinen klassinen Mini ajettiin ulos tehtaalta. Omaperäinen muotoilu on yhä tunnistettavissa heti, mutta selväksi käy sekin, että uuteen MINIin on pumpattu aimo annos tyyliteltyä tehoa.

Minkä tahansa uuden MINIn muotoiluprosessiin voi perehtyä oheista linkkiä napsauttamalla.

ENEMMÄN KUIN AUTO.

MINI valittiin vuonna 2003 Pohjois-Amerikan vuoden autoksi (North American Car of the Year), ja niin suuri yleisö kuin autoharrastajatkin ovat ihastuneet MINIin. MINI kääntää katseet ja saa aina peräänsä innostuneita huutoja. Uuden MINIn omistaja huomaakin pian, kuinka hauska autolla on ajaa. Omistajat ottavatkin MINIn omakseen ja perustavat MINI-harrastekerhoja joka puolelle maailmaa.

ÄRHÄKÄMPI KUIN KOSKAAN.

Koko MINI-mallisto jakaa edeltäjiensä yhteisen perimän. Suorituskyvylle ja kilpa-autoilulle omistautunut MINI Motorsport on kuitenkin kilparadoilla kuin kotonaan – tai sitten mutkaisilla rallipoluilla ja Dakar-rallin pölyävillä aavikoilla.

MINIÄ KOKO PERHEELLE.

MINI Hatchback pääsi ensi kertaa tielle vuonna 2002, ja yhä useammat ostajat haaveilevat MINIstä malliston laajentuessa. Kasvava MINI-perhe tarjoaa nyt myös ALL4-nelivedon, kolme viisipaikkaista mallia, katottoman vaihtoehdon sekä kokonaisen hienostuneen teknologian ja ylellisen sisustuksen aikakauden.

ENTÄ SEURAAVAT 50 VUOTTA?

MINI on taas ilmiö joka puolella maailmaa. Ilmiön syntyminen uudelleen todistaa, että taloudellisuus, lähes rajattomat räätälöintimahdollisuudet, poikkeuksellisen oivalliset ajo-ominaisuudet ja kiistämättömän erottuva persoonallisuus ovat tosiaan ajattomia ominaisuuksia. Mallistoa on täydennetty viimeksi tilavalla ja hienostuneella MINI Clubmanilla sekä tehoja uhkuvalla John Cooper Works Cabrio -mallilla. Ne näyttävät, että MINI pyrkii yhä edelleen rikkomaan rajoja ja valloittamaan uusia alueita.